Kerhon 10vuotis juhlamatka Riikaan 27.6-30.6.2019

Porin seudun papattajat mopokerho on toiminut tänä vuonna jo 10vuotta ja oli aika järjestää 10-vuotis retki sen kunniaksi. 10-vuotis juhlamatka suuntautui tällä kertaa kauniiseen kaupunkiin nimeltään Riika. Matkaan lähdettiin viikko juhannuksen jälkeen torstaina aamu varhaisella Porista omalla bussilla. Matkaan lähti noin 20hengen seurue. Matka sujui joutuisasti ja mennessä laivalla söimme lounaan jotta jaksaisimme matkustaa bussissa kohti Riikaa. Pysähdyimme menomatkalla kahvilaan kahville ennen latvian rajaa sekä hieman jaloittelemaan pitkän bussimatkan takia. Noin puolen tunnin jälkeen matkamme jatkui jälleen. Matka sujui hienosti kohti Riikaa, noin muutama kymmenen kilometriä ennen Riikaa poistuimme päätieltä pienemmälle tielle isojen tie töiden takia, kuljettajamme muisti väärän reitin ja ohjasikin bussin väärälle tielle, noin 10-15km ajoimme huonokuntoista soratietä mikä oli mennyt lähes koko matkalta nimismiehen kiharalle ja se hakkasi bussia jonkin verran, hyvä ettei hajonnut menomatkalla. Perille Hotellille päästyämme  veimme matkalaukut huoneisiimme ja menimme etsimään ruokapaikkaa koska kaikilla oli kova nälkä. Etsimme ruokapaikkaa keskustasta jotta olisimme päässeet kaikki samaan ravintolaan mutta turhaan. Ravintolat olivat täynnä ja näin isolle porukalle ei löytynyt tilaa. Osa porukasta hajaantui ja menivät etsimään paikkaa missä syödä. Pienen etsinnän jälkeen paikka löytyi osalle porukasta ja toiset menivät toiseen paikkaan syömään. Kun olimme saaneet syötyä niin menimme takaisin hotellille nukkumaan pitkän päivän päätteeksi.

Seuraavana päivänä lähdimme oppaan johdolla tutustumaan kaupunkiin. Katseltiin ja kierreltiin pitkin kaupunkia hienoja ja upeita taloja. Lisäksi käytiin paikallisessa kirkossakin pikaisesti. Opastettu kävely/kiertoajelu kesti noin 3tuntia. Kiertoajelun päätteeksi menimme takaisin hotellille. Lähdimme osan porukan kanssa vielä taksilla kohti Riikan automuseota. Toiset jäivät hotellille ja kiertämään Riikan kaupunkia sillä välin kuin me kierrettiin automuseota. Museossa ihmettelimme hienoja menopelejä. Muutaman tunnin jälkeen kun museo oli kierretty ja nähty läpi oli aika palata takaisin hotellille. Ilta kului hienosti, kävimme vielä syömässä paikallisessa ravintolassakin.

Lauantai päivä oli niin sanottu omatoiminen päivä. Ajoimme taksilla isolle kauppatorille jossa oli kaikenlaista myyjää myymässä tuotteita. Kiertelimme ja kulutimme aikaa torilla. Illemmalla oli vielä tarkoitus syödä 10-vuotis juhlalounas porukalla kerhon piikkiin hotellin vieressä olevassa ravintolassa. Ravintolan annokset olivat hyviä, maistuvia ja isoja ainakin burger annokset mitä tuntui aika moni tilaavan. Ravintola illallisen jälkeen kuluttelimme iltaa vielä terassilla myöhään iltaan saakka.

Sunnuntai aamulla oli tarkoitus lähteä pois kotia kohti. Matka sujui hyvin kunnes kuski huomasi että linja-auton mittaristossa palaa jäähdytysnesteen vähäisyyden merkkivalo ja näin ollen meidän piti pysähtyä ja tarkistaa mikä oli vialla. Jäähdytysnesteletku oli hieman haljennut ja se tiputteli hieman jäähdytysnestettä. Meidän onneksemme jouduimme pelkästään pysähtymään ja lisäilemään nestettä silloin tällöin ja bussimme kesti kotiin saakka eikä isompia remontteja tarvinnut tehdä tien päällä. Takaisin tulomatkalla poikkesimme vielä Latvian superalkoon täydentämään omat varastomme alkoholi juomista. Matka jatkui jälleen kunnes valo alkoi vilkkua ja meidän oli pakko pysähtyä lisäämään jäähdytysnestettä. Tällä kertaa pysähdyimme Riikan ja Tallinnan puolivälin tienoille paikkaan missä oli paljon vanhoja autoja meidän onneksemme. Käynnissä oli siis Peking-Paris autokisa ja heillä oli kisan välipysähdys siinä. Saimme ihastella vanhoja autoja joista vanhemmat olivat -20-30luvuilta. Hienoa meininkiä automiehillä ja naisilla mutta autot eivät enää kovin kiiltäneet eikä olleet kovin puhtaita eikä kovin lommottomiakaan olleet vaan kova kisa oli saanut autoihin jos jonkin moisia jälkiä. Hetken aikaa pällisteltyämme lähdimme jatkamaan matkaa. Perille Tallinnaan päästyämme kävimme ostamassa vielä puuttuvat alkoholijuomat mitä ketäkin vielä halusi. Lisäksi osa porukasta kävi syömässä Tallinnan  puolella vielä ennen laivaan menoa. Aika kului ja oli aika siirtyä laivaan. Laivassa matkustus sujui joutuisasti kunnes saimme ilmoituksen että bussimme ei päässytkään laivaamme vaikka aluksi pitikin. Kävi ilmi että autokannella oli sattunut jokin onnettomuus ja bussiamme ei otettu laivaan koska poliisit selvittivät tilannetta. Tämä tilanne johti siihen että osalla oli kännykät, kotiavaimet bussissa mikä oli Tallinnassa ja me laivassa kohta Helsingissä. Bussikuski oli yhteydessä meihin ja hän oli saanut hommattua korvaavan bussin meille kotimatkaa varten mutta osa porukasta lähti kohti Poria ja toiset jäivät odottamaan satamaan omaa bussia mikä saapuisi seuraavalla laivalla Helsinkiin. Odottelimme satamassa noin 2-3tuntia jotta seuraava laiva saapuisi satamaan jotta meidän loppujen kotimatka voisi alkaa. Pääsimme kotiin vaikka kello olikin jo aika myöhä. Matka sujui vastoin käymisistä huolimatta hienosti.